1

1.0 Pengenalan
Dalam masyarakat hari ini, wanita cenderung merasa bahawa mereka berjaya, dan mereka harus mengimbangi kerjaya mereka, anak-anak mereka dan perkahwinan mereka. Bagi banyak keluarga, perlu bekerja semula selepas seorang anak dilahirkan kerana mereka mendapati mustahil untuk berhenti kerja kerana masalah ekonomi. Walau bagaimanapun, ramai yang merasa bahawa ini tidak baik untuk kanak-kanak, dan pada siang hari mereka perlu dijaga di luar, seperti pengasuh atau pembibitan.Tujuan penulisan saya akan menbincangkan dua implikasi positif dan dua implikasi negatif ke atas kanak-kanak akibat ibu berkerja.

2.0 Isi Kandungan
2.1 Dua implikasi positif terhadap kanak-kanak disebabkan oleh ibu yang berkerja
2.1.1 Berdikari
Ibu yang mempunyai pekerjaan, anaknya mungkin lebih berdikari, dan dia dapat menangani banyak perkara. Sekiranya ibu adalah isteri sepenuh masa di rumah, apabila kanak-kanak bermain mainan, dia mungkin memerlukan seorang ibu untuk memberi kepadanya, bergantung sepenuhnya pada ibunya. Kalau ibu yang berkerja, kanak-kanak tidak mempunyai pilihan selain melakukan banyak perkara dengan sendirinya. Mereka akan menjadi lebih bebas dan bertanggungjawab.
2.1.2 Contoh yang baik kepada kanak-kanak
Seorang ibu yang bekerja yang memiliki prestasi dan kepuasan dalam karirnya akan menjadi contoh yang baik bagi anak-anaknya. Anak-anak yang sudah cukup besar akan mendapat inspirasi dari ibunya dalam meraih mimpi dan ambisi mereka.

2.2 Dua implikasi negatif terhadap kanak-kanak disebabkan oleh ibu yang berkerja
2.2.1 Kurang masa menemani kanak-kanak
Setelah seseorang ibu bekerja, mereka langsung tidak mempunyai masa untuk anak mereka. Memang tidak dinafikan bahawa ia merupakan keperluan kepada wanita kini berkerja untuk membantu keluarga, tetapi jangan sampai lah anak-anak terabai dan tidak dapat kasih saying dari ibu.

2.2.2 Emosi kanak-kanak akan dipengaruhi
Ibu yang sibuk bekerja sementara anaknya tinggal di rumah bersama pengasuh, hal ini juga bisa menimbulkan efek psikologis yang baik namun juga bisa menimbulkan efek psikologis yang buruk pada anak.